maandag 20 april 2015

Vrijdag-zaterdag 17-18 april: terug van arm naar rijk

Om 12.15u vertrekken wij naar de luchthaven van Yogyakarta voor de terugtocht naar België: wij zullen 28 uur en 4 vluchten onderweg zijn om uit de armoede van Indonesië terug te keren:
  • Een binnenlandse vlucht in Java van Yogyakarta naar Jakarta van 1.30u met Garuda Airlines. In Jakarta moeten wij onze bagage afhalen en terug inchecken voor de internationale vlucht naar Europa.
  • Een vlucht van +/-2u van Jakarta 800 km ten zuiden van de evenaar naar Kuala Lumpur in Maleisië, net ten noorden van de evenaar. Wij vliegen met KLM, een boeiing 777 type 300, maximum 405 personen aan boord. De vlucht wordt enerzijds vertraagd door 2 reizigers die ingecheckt zijn, maar niet op het vliegtuig zitten en dus moet hun bagage uit het ruim gehaald worden. Anderzijds onweert het bijna elke avond rond de evenaar en dus vliegt het toestel uitzonderlijk hoog tot 40000 voet of 12200m. Vandaag blokkeert een zwaar onweer de landing in Kuala Lumpur zodat wij 20 minuten toertjes maken vooraleer te landen. Ondertussen weerlicht en dondert het onophoudelijk rond het vliegtuig.
  • Na een oponthoud van 1u om van bemanning te verwisselen stijgen wij rond 23.30u plaatselijke tijd met hetzelfde vliegtuig weer op voor een vlucht van 12.40u over 10.200 km van Kuala Lumpur naar Amsterdam. Er is regelmatig matige tot  hevige turbulentie, vooral over Afhanistan. Zelfs het cabinepersoneel is verplicht te gaan zitten en zijn veiligheidsgordels aan te binden.
  • Tenslotte is er een korte vlucht van 30 minuten van Amsterdam naar Zaventem waarbij wij heel duidelijk het traject over Dan Haag, Rotterdam, de Westerschelde met de waterkering, Antwerpen en Brussel kunnen volgen. Wij zijn rond 10u in Zaventem, maar door een stiptheidsstaking van de douane en het drukte van het einde van de paasvakantie duurt het ruim een uur vooraleer wij de luchthaven kunnen verlaten.
  • Tijdens het ganse nachtelijke traject hebben wij over Sumatra, Maleisië, de Indische oceaan, India, Pakistan, Afghanistan, Iran, de Kaspische zee, Azerbeidzjan, Armenië, Turkije, de Zwarte zee, Roemenië, Hongarije, Slovakije, Tsjechië, Duitsland, Nederland en België gevlogen. De zon ( het daglicht) heeft ons maar heel langzaam ingehaald, wij vlogen bijna zo snel als de aarde draaide...

Wij zijn terug met onze voeten op de grond, maar vele vragen zullen in onze hoofden blijven spoken:

- zijn de miljoenen mensen in het zuiden die onze producten produceren zoals kledij, rijst, cacao, olie, bananen, ananas, scampi's, koffie, kobalt, ... niet onze moderne slaven ? Zij worden niet meer 'gedwongen om te werken', zij kunnen 'kiezen' tussen 12u per dag werken om niet te verhongeren of 'niets'. 
- Kunnen vakbonden in het zuiden helpen ?
- Mogen alle bossen verdwijnen, alle waterlopen riolen worden om de mensheid in zijn onderhoud te voorzien ?
- Is de overbevolking van de wereld misschien (mede) oorzaak van alle ellende ?
- Kunnen wij als rijke burgers ons blijven verbergen achter ' wij kunnen er toch niets aan veranderen ' ?
- ....

Onze voorouders hebben dit ook meegemaakt en uiteindelijk door solidariteit een leefbare maatschappij gecreëerd, dus moet het ook in het zuiden lukken !






2 opmerkingen:

  1. Oei... Schone liedjes duren niet lang, maar hopelijk wel Schone Kleren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een fantastisch verslag van een wellicht even fantastische reis. Hopelijk kan kwb samen met WS werkelijk iets betekenen voor de mensen in het zuiden die zich te pletter werken om ons van kledij te voorzien. Ik neem alvast de vragen op het einde van het verslag mee, met de bevestiging: wat hier gelukt is door solidariteit, moet mede door onze solidariteit ook lukken in het zuiden. En laten we er ook voor zorgen dat wat hier gelukt is niet weer teniet gedaan wordt door winstbejag.
    Voor verder vervolg dus.
    Vriendelijke groeten,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen